Sănătatea orală este importantă pentru toți copiii, cu atât mai mult pentru cei cu nevoi speciale de îngrijire a sănătății, pentru care tratamentul stomatologic poate fi uneori dificil și, în unele cazuri, chiar poate prezenta riscuri. Patologia sistemică, medicamentele utilizate și / sau tiparele comportamentale specifice pacienților cu nevoi speciale de îngrijire a sănătății pot avea consecințe asupra managementului stomatologic al acestora, fapt ce conduce la o reticență crescută în rândul medicilor stomatologi în a aborda această categorie de pacienți. Această reticență este unul dintre factorii care determină, în rândurile acestor copii, o adresabilitate scazută comparativ cu cea a populației generale și, în consecință, o agravare în timp a patologiilor orale existente.
Pornind de la această situație, valabilă la nivel global, Proiectul Oral Special Care Academic Resources (OSCAR, Erasmus+ 2019-1-RO01-KA202-063820) reunește parteneri din Franța (Hopitaux Universitaires de Strasbourg), Italia (Ospedale Pediatrico Bambino Gesù Roma), Turcia (Universitatea Marmara din Istanbul) și România (Asociația Națională de Stomatologie Pediatrică din România, Universitatea de Medicină și Farmacie “Carol Davila” București, Fundația Special Olympics România) care își propun sa contribuie la creșterea nivelului de informare și experiență al practicianului stomatolog în domeniul așa-numitei stomatologii „speciale”. Între acțiunile principale ale proiectului se numără construirea unei platforme digitale (http://oscarpd.eu/), care cuprinde informații utile și cu aplicabilitate practică despre tratamentul stomatologic al copiilor cu nevoi speciale de îngrijire a sănătății oro-dentare. Nu numai că sintetizează informații legate de caracteristicile clinice și paraclinice specifice pentru cele mai răspândite patologii, cu accent pe implicațiile oro-dentare, dar platforma OSCAR vine în întâmpinarea utilizatorilor ei cu experiența partenerilor, dobândită de-a lungul numeroșilor ani dedicați tratamentului pacienților cu nevoi speciale de îngrijire a sănătății.
Astfel, OSCAR își propune să sensibilizeze și să crească gradul de conștientizare în rândul medicilor stomatologi și în special în rândul rezidenților din specialitatea pedodonție asupra necesității crescute de tratament stomatologic a pacienților cu nevoi speciale de îngrijire a sănătății, și în același timp să îmbunătățească cunoștințele și abilitățile practicienilor stomatologi pentru a putea oferi tratamente stomatologice de calitate, ce va conduce implicit la ameliorarea calității vieții a acestor pacienți.
Pandemia nu a împiedicat desfășurarea proiectului, dar a făcut imposibile, pentru o perioadă mult mai îndelungată decât ne-am fi așteptat, întâlnirile față în față prevăzute inițial – atât între tinerii medici și pacienții cu nevoi speciale de îngrijire a sănătății, cât și pe cele între colegii stomatologi pediatri. Cu toate acestea, partenerii din proiect au reușit să mențină o relație de colaborare strânsă, organizând întâlniri virtuale lunare, pentru a-l putea aduce pe OSCAR în întâmpinarea comunității.
Cu atât mai mare a fost emoția și bucuria reîntâlnirii vineri, 25 iunie, când Sala de Consiliu a Facultății de Medicină Generală din cadrul Universității de Medicină și Farmacie Carol Davila, București, a găzduit prima întâlnire OSCAR față în față de după declanșarea pandemiei. Aliniat tendinței evenimentelor „hibrid”, care oferă avantajele participării unui număr mare de participanți în condițiile restrictive actuale și oferă un grad crescut de flexibilitate și accesibilitate, chiar și participanților din alte țări, evenimentul de multiplicare OSCAR a reunit, în sală sau on-line, peste 250 de participanți din România, Turcia, Franța, Italia și Israel.
O frumoasă surpriză pentru participanții on-site la eveniment a fost prezența Andreei și și a lui Daniel, doi tineri cu dizabilități intelectuale care i-au întâmpinat pe oaspeti cu cafea și cu zâmbetele lor speciale, prezentând, în premieră absolută, „Bicicleta cu Cafea”, proiect al Fundației Special Olympics România (SOR), și ea parteneră în OSCAR. Bicicleta cu Cafea face parte dintre numeroasele acțiuni ale SOR inițiate și desfășurate cu scopul de a conștientiza companiile și publicul larg asupra potențialului și abilităților persoanelor cu nevoi speciale de îngrijire a sănătății de a lucra și de a-și câștiga existența, promovând incluziunea acestora în câmpul muncii și în societate.
Evenimentul a început cu scurte prezentări ale reprezentanților partenerilor OSCAR, care au descris modul de organizare al serviciilor de stomatologie specială în instituțiile de care aparțin, facilitățile și condițiile disponibile pentru tratamentul stomatologic al persoanelor cu nevoi speciale de îngrijire a sănătății, precum și programele universitare și post-universitare de profil în țările de proveniență. Diferențele curriculare între unități de învățământ universitar și postuniversitar din diferite țări au fost evidențiate prin prezentarea rezultatelor unui studiu în acest sens efectuat de către inițiatorul proiectului, Asociația Națională de Stomatologie Pediatrică din România (ANSPR). Rezultatele acestui studiu la care au participat medici din țările proiectului evidențiază necesitatea reconsiderării și adaptării programei de rezidențiat în Pedodonție din Romania atât la nivel teoretic, cât mai ales la nivel practic, așa încât specialistul pedodont să rezulte mai pregătit pentru a face față provocării de a trata copii cu patologii generale, iar specialitatea Peodonție să fie mai aproape de recunoasterea europeană.
Prezentarea „Oral health in patients with special needs: a goal to be achieved” a colegilor de la Ospedale Pediatrico Bambino Gesu (OPBG) a arătat cum confortul și evoluția stării generale de sănătate a micilor pacienți internați pentru tratamentul unor afecțiuni generale pot fi influențate de statusul oro-dentar și cum, prin mijloace relativ simple dar corect și eficient aplicate, uneori chiar la patul pacientului, sănătatea oro-dentară poate fi ameliorată, cu impact incontestabil asupra sănătății generale și implicit asupra calității vieții acestor pacienți.
Punctul de vedere al pacientului cu nevoi speciale de îngrijire a sănătății a fost cu mare limpezime exprimat de Vlad, un tânăr ambițios care suferă de tertrapareză spastică, dar pe care dizabilitatea fizică nu l-a împiedicat să devină absolvent și ulterior masterand în cadrul Facultății de șociologie și Asistență Socială – unul remarcabil, foarte implicat în integrarea socială și în sensibilizarea publicului, care pledează pentru incluziunea socială a persoanelor cu nevoi speciale. Vlad ne-a vorbit despre dorința, de multe ori neexprimată, a persoanelor cu dizabilități fizice și intelectuale de a beneficia din partea echipei medicale de aceeași atitudine de care beneficieză pacientul stomatologic obișnuit și despre cât de important este pentru ei să fie priviți cu compasiune și înțelegere mai curând decât cu milă. Înțelegerea nevoilor acestor pacienți speciali și disponibilitatea echipei medicale de a-i privi și a colabora cu ei dincolo de afecțiunile care le marchează întreaga existență dar nu îi definesc recompensează pe medici cu o mare satisfacție profesională și umană iar pentru pacienți vine cu o amplificare a respectului de sine și un sentiment de incluziune, de învingere a marginalizării cu care -din păcate- încă se confruntă prea adesea.
Am avut, grație tehnologiei, și viziunea părinților. Dorina, mama lui Vlad, a fost virtual cu noi pentru a ne vorbi deschis despre dificultățile cu care ea și fiul ei s-au confruntat de-a lungul timpului, dar și despre mulțumirea pe care o simte știind că a avut ocazia să întâlnească practicieni ce le-au înțeles nevoile și au venit în întâmpinarea lor. Psihoterapeut de profesie, Dorina a oferit explicații pertinente privind impactul psihologic pe care întâlnirea dintre copilul cu nevoi speciale de îngrijire a sănătății și personalul medical îl poate avea asupra ambelor părți.
În continuare, prezentări din partea Hôpitaux Universitaires de Strasbourg, UMF Carol Davila și Asociației Naționale de Stomatologie Pediatrică au facut cunoscute participanților, cu ajutorul exemplelor concrete, cele două secțiuni ale platformei digitale a proiectului OSCAR: cea dedicată medicilor stomatologi și cea care se adresează direct părinților copiilor cu nevoi speciale de îngrijire a sănătății. Încă în construcție dar deja funcționale, acestea oferă profesioniștilor din sănătate orală informații esențiale, de ordin practic, cu privire la impactul diferitelor tipuri de patologii generale asupra patologiei orale și/sau tratamentului stomatologic, aducând în același timp la îndemâna familiilor și celor ce se ocupă de îngrijirea copiilor cu patologii generale informațiii utile pentru igiena orală adaptată și prevenirea îmbolnăvirilor oro-dentare. Participanții au fost invitați să acceseze și să utilizeze informațiile din platformă și să ofere autorilor feedback pe baza căruia conținutul acesteia să poata fi în permanență adaptat și imbogățit, dar și să recomande la rândul lor platforma colegilor interesați și părinților care ar putea profita de faptul ca informațiile ce li se adreseaza sunt disponibile în mod gratuit pentru descărcare.
Pentru cei prezenți fizic la eveniment chiar și pauza de masă a fost prilej de entuziasm, întrucât au avut ocazia să împărtășească impresii și să socializeze, aspect ce a lipsit tuturor în perioada pandemiei. Până la urmă, oricât de utile s-au dovedit evenimentele on-line pentru a putea păstra legatura în tot acest răstimp în care întâlnirile real-life au fost puse în așteptare, toți am fost de acord că ne-a fost dor de interacțiunea directă. Și cum altfel ar putea să stea lucrurile într-o profesie în care „telestomatologia” (introdusă și ea în platforma O.S.C.A.R.), nu poate decât cel mult să amâne, pentru un timp, întâlnirea nemijlocită, în cabinet, cu micul pacient și familia acestuia, cu patologiile sale, cu temerile lui, ale lor, ale noastre?
Pandemie sau nu, O.S.C.A.R. rămâne aproape de medici și pacienți, deschis pentru colaborări și dornic să crească și să se dezvolte. Pe curând!